Nie zapomnij założyć rękawic motocyklowych.
Obecnie przeciętnemu fanowi dwóch kółek nie trzeba tłumaczyć potrzeby zakładania rękawic motocyklowych podczas jazdy. To jest w zasadzie już norma. Szczególnie wśród posiadaczy trochę większych motorów od skuterka. Ale jednak warto przypomnieć kilka ważnych powodów dla których zakładamy rękawice. I nie chodzi mi tu bynajmniej o to, że lepiej się wtedy wygląda.Zimne dłonie i palce
W sezonach zimowym i jesiennym zakładanie rękawic wydaje się byc oczywiste - nie da się bez nich jeździć - jest tak zimno. Ale również i w pozostałych porach roku, gdy jeździmy przy większych prędkościach jest bardzo zimno w dłonie. Jakie to może mieć skutek?
Każdy kto kiedykolwiek mając zimne ręce próbował np. pisać na klawiaturze komputera lub robił cokolwiek co wymaga równie wielkiej precyzji w dłoniach doskonale wie jak ciężko jest to wykonać kiedy są one zimne. Palce są jakby drętwe i nie chcą nas słuchać.
A jakie to ma konsekwencje podczas jazdy na motorze? Otóż ma to szczególne znaczenie podczas naciskania na hamulec ręczny. Załóżmy, że jedziesz np 100 km na godzinę, podczas sporego natężenia ruchu, w sznurze aut to często decydujesz się na wyprzedzanie jakiegoś auta, a potem szybko starasz się wychamować przed kolejnym. Ciepłe i rozgrzane dłonie w rękawicach powodują, że nie masz problemów z dokładnym naciśnięciem na hamulec ręczny i wykonaniem hamowania. Przy zimnych rękach możesz najzwyczajniej w świecie nie mieć wystarczająco dobrego czucia. A czym to się może zakończyć to bardzo łatwo sobie wyobrazić…
Mokre dłonie
Rękawice zapobiegają poceniu się rąk a także co się z tym wiąże poceniu się uchwytu kierownicy motocykla. Chociaż wewnątrz rekawic dłonie mogą być nawet mokre jednak na zewnątrz uchwyt od kierownicy jest suchy. A to daje lepszą przyczepność.
Załóżmy że jedziesz autostradą 100 lub 140 km na godzinę. Dłonie są spocone bo nie masz rękawiczek. Nagle chcesz zmienić pas. Zaciskasz ręce na kierownicy i zaczynasz skręcać. Wtedy dłoń ześlizguje ci się z uchwytu kierownicy i zamiast na drugi pas zmierzasz wprost pod prąd przeciwnego pasa ruchu albo do rowu. Nieciekawa perspektywa. Przy tak dużych prędkościach prawdopodobnie zabraknie ci czasu, na dobrą reakcję i skorygowanie kierunku jazdy. Dlatego staraj się nie dopuszczać do jazdy z mokrymi dłońmi.
Poważne urazy rąk podczas upadku.
Kiedy jesteśmy mali pierwszą reakcją na upadek jest podstawienie dłonie pod siebie, albo przed siebie. I ten odruch pozostaje nam już na zawsze. Niestety podczas upadku z motocykla to może skończyć się poważniejszymi urazami i złamaniami. Jazda z rękawicami motocyklowymi może tutaj znacząco ograniczyć te negatywne dla rąk skutki upadku z motocykla.
o Autorze
Artykuł pochodzi z serwisu Albercik.pl - darmowe artykuły na WWW
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz